Als het goed klinkt, is het goed.
Het lijkt een open deur, maar dat is het niet.. De keuze voor een gitaar of amp wordt voor het grootste deel met de ogen gemaakt. En ook nog wel eens met de ogen van een ander….
En als je dan bedenkt we (gitaristen/bandjes) vaak super conservatief zijn. Kijk maar eens naar wat iemand wil betalen voor een half uit elkaar vallende Vox of Fender amp uit 1960 of een Les Paul uit ’59.
Misschien is het daarom wel dat de grote merken weinig anders bedenken dan variaties op hun eigen thema en continue terug te pakken op die paar dingen uit het verleden. Of kijk naar het hele ‘relic’- gebeuren.
Misschien krijgen nieuwe ideeën ook niet de kans om aan te slaan omdat het niet snel voldoende winst oplevert.
Een kans weggelegd voor een kleine bouwer. Als je unieke spullen en hoge kwaliteit kunt leveren is daar volgens mij wel vraag naar.
En er is zoveel mogelijk is als je buiten de lijntjes durft te kleuren. Het uiterlijk (kleuren en vormen), schema’s (de elektronica), buis-types en technieken, er is zoveel mogelijk om een unieke sound en stijl te creëren. Zonder meteen het wiel opnieuw te moeten uitvinden, het is niet erg om op de schouders van de reuzen te staan.
Stel dat je een amp kunt kopen die Top klinkt, de hele band lyrisch krijgt, betaalbaar is, uniek is EN dat je die in de woonkamer mag zetten van je Vriendin, Vrouw, Partner (wel, laten we zeggen je huiskamer-stylist). Omdat ie er zo cool uitziet.
De Falcon versterkers die ik maak zijn bedacht met die ideeën als uitgangspositie:
- Custom made.
Elke versterker wordt handgebouwd. 1 voor 1, dus je kunt mee denken over het eindresultaat. - Een gezonde Prijs/Qualiteit verhouding.
dus geen mega dure of exclusieve onderdelen. Maar als het goed klinkt, is het goed. Dat houdt het betaalbaar. - Geen clone of kopie.
Je kunt héél veel leren van het verleden, maar ik geloof niet in kopiëren. Laat Marshall maar Marshalls maken.