7591A vs. 6V6GT

Voor lange tijd was de 6V6 mijn favoriete buis, wbt sound van zowel overstuurd en clean. Fantastisch voor bluesharp en gitaar. Het nadeel van deze 6V6 is alleen het vermogen dat ze kunnen leveren. 1 enkele buis geeft in class A iets minder dan 5 watt meestal, en 2 in kathode bias maar een watt of 12 muziek vermogen. Dat is soms net te weinig voor een cleane sound in een band of bij een optreden. Daarom was ik genoopt een 6L6 versterker te bouwen voor in mijn band. Ook prachtig hoor, gebruik die nog heel vaak.

Tung-Sol 7591A, JJ 7591S, JJ 6V6, Sylvania 6V6GT (NOS)

En op de een of andere manier heb ik altijd een zwak voor Ampeg versterkers gehad. Diverse versterkers gebouwd op basis van de M12/J12/ReverbeRocket etc. Tijdens de zoektochtjes naar schema’s op het internet kom je vaak dezelfde versterkers tegen maar soms hadden ze 7591 buizen ipv 6V6. Mijn interesse was gewekt. (En lang leve al die gitaarfora, alle noodzakelijke info is gewoon te lezen). De 7591 blijkt een doorontwikkeling van 6V6 om meer vermogen te halen uit een buis met dezelfde formaat. Gitaristen met een 7591-Ampeg zijn bijna unaniem lyrisch over de klank van de buis t.o.v de 6V6. Nice, was het misschien mogelijk om mijn ‘ideale’ versterker te bouwen? Maar helaas kun je de 2 types niet even uitwisselen, oa. omdat ze andere pin aansluitingen hebben.
Dus. Op basis van een paar Ampeg en Gibson schema’s, zoals de M12 hieronder ging ik aan de slag. Het werd een soort blauwdruk voor mijn eigen ontwerp-versterker. Veel geëxperimenteer, van datasheet/schema tot proto-typing tot soundchecking, het was best een lange weg. Maar het resultaat is er en mag er ook zijn vindt ik. De Falcon Mk3.

AMPEG M12a met 7591 eindtrap.

Nu, hoe klinken ze. Als 6V6 maar dan harder? Nee, eigenlijk niet zou ik zeggen. Het is geen drop- in replacement. Ook klinkt hij niet zoals een 6L6 en levert dat vermogen ook niet.
Het heeft gewoon een eigen sound, en een erg ‘muzikale’ buis in mijn beleving. Hij overstuurt ook iets minder snel, maar de cleane toon is vol en dynamisch, met voldoende harmonische.
Het is natuurlijk onmogelijk om een geluid goed met woorden te beschrijven, maar het is veelzeggend dat hij nog steeds veelvuldig gebruikt wordt in audio versterkers. Zelfs zoveel dat JJ, Tung-Sol en EH weer re-issue versies uitbrengen. Hoef je dus niet een hypotheek te nemen om een setje te kopen.

Conclusie: De 6V6 blijft de 6V6. Maar er is voor mij wel een ster aan de hemel bij gekomen, de 7591.

1 Comments

  1. Pingback: Falcon Mk3 “AMPRO” – TIKVOET

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *